Je hebt als docent in het voortgezet onderwijs niet alleen invloed op wat leerlingen leren, maar ook op hoe zij in het leven staan. Wil jij tussen de regels door op school – of misschien wel expliciet – aandacht besteden aan het levensgeluk van je leerlingen, maar weet je niet goed hoe je dit aanpakt? Boekpresentatie
Lees dan het boek ‘In 10 stappen gelukkige leerlingen’. Het is geschreven door Moes (Marloes) Wagenaar en wordt voor het eerst gepresenteerd op de NOT in de Jaarbeurs, van 24 tot en met 28 januari 2023. Je kunt nu alvast een preview downloaden op
improvalley.nl met de eerste drie hoofdstukken. Op de beurs kun je bij de stand van Improvalley gratis het boek als e-book downloaden en met korting een fysiek exemplaar bemachtigen.
Persoonlijk schoolklimaatMoes legt in 10 stappen uit wat je moet doen om schoolbreed aandacht te hebben voor elkaar als mens. Ze laat je zien hoe je vooroordelen over aandacht geven aan persoonlijke onderwerpen uit de weg ruimt en hoe iedereen meer mentaal welbevinden kan ervaren. Ook geeft ze je volop inspiratie om ieders levensvaardigheden te versterken. In het online startpakket bij het boek zitten bijvoorbeeld een opzet voor een interne training over gedeeld eigenaarschap, kletskaartjes voor thuis en 180 korte dagopdrachten om levensvaardigheden mee te versterken.
Begeleiding van scholenMoes is eigenaar van Improvalley. Ze is praktisch filosoof, heeft meer dan twintig jaar ervaring met (toegepaste) improvisatie en is vanaf 2015 werkzaam in de wereld van het voortgezet onderwijs. Ze begeleidt docenten en schoolleiders bij het vormen van een persoonlijk klimaat op school, waarin leerlingen én medewerkers zich gehoord en gezien voelen.
LevenskunstJoep Dohmen, Lector Bildung van de Hogeschool voor Toegepaste Filosofie en schrijver van het boek ‘Iemand zijn – filosofie van de persoonsvorming’, schrijft op de achterkant van het boek van Moes: ‘Filosofie is van oudsher levenskunst (ars vitae) en geluk is het hoofddoel. Moes Wagenaar heeft dat idee afgestoft en laat in 10 stappen goed zien hoe docenten, leerlingen en ouders tezamen ware levenskunstenaars kunnen worden.’
Aan de slagNa het lezen van dit boek ben je overtuigd: onafhankelijk van je schooltype kun je er niet onderuit om preventief in te zetten op het welzijn van je leerlingen. Je hebt zin en vertrouwen om hier als team en als schoolleiding mee aan de slag te gaan!
Klein beginnenWie niet gelijk een meerjarentraject wil aanschaffen bij Improvalley, maar eerst bijvoorbeeld zelf met alle stappen in het boek aan de slag wil kan ook een project afnemen bij Improvalley voor leerlingen van 13-16 jaar. In het project Vol Vertrouwen wordt preventief gewerkt aan mentaal welbevinden. In 4,5 uur leggen docenten zelf, met behulp van een korte speelfilm, lesvideo’s en werkbladen, een veilige basis in de klas voor eigenaarschap, mentale gezondheid en een fijn leerklimaat.
Even kennismakenSpreekt dit je aan? Kom even langs op de stand van
Improvalley in Hal 3 om kennis te maken en om het boek te bemachtigen. En bekijk de zuil van het project Vol Vertrouwen op de innovatieroute. De vakjury heeft alvast laten weten dat ze de film bij het project mooi en indrukwekkend vonden.