NOT Innovatie Award 2025
Ontdek meer dan 20 innovaties die helpen het onderwijs nog leuker, eenvoudiger en beter te maken. Stuk voor stuk creatieve ideeën en oplossingen, die kans maken op de Publieksprijs of een van de Juryprijzen (KO, PO, VO en SO). Op 18 oktober maakt de vakjury bekend welke innovaties zij nomineren voor een award.
Stembus voor de Publieksprijs is geopend
Wie wint straks de Publieksprijs? Bekijk de onderstaande innovaties, kies jouw favoriet en breng jouw stem uit . Bepaal zo mede wie er met deze prijs vandoor gaat!
Alle winnaars worden op dinsdag 21 januari op de beursvloer van de NOT bekendgemaakt.
Door: Schoolsupport Uitgeverij
Met de Voorlezer kunnen leerlingen hun basiswoordenschat eigen maken. De Voorlezer is een ‘sprekende’ pen, die elk aangestipt woord (en/of het bijbehorende plaatje) van de gekoppelde en voorleesbare boeken of zelf in te spreken stickers hardop voorleest. De Voorleespen biedt uitkomst voor kinderen die nog niet kunnen lezen: de woordenschat wordt auditief aangeboden. Ook via Bluetooth te koppelen.
Door: Destimotus
Een interactieve promotiefilm is een film waarbij potentiële leerkrachten en (ouders van) leerlingen zelf kunnen bepalen wat ze willen weten van de school of KO. Daarnaast levert het data op voor de school, wat hen een goed beeld geeft van wat de doelgroep wel of niet interesseert. Aan de hand hiervan kan de school of KO bijv. gerichter ouderavonden organiseren of zelfs beleid aanpassen.
Door: Woordhelder B.V.
Steeds meer scholen worstelen met computergebruik. Schrijven van letters is effectiever dan typen. Met de Zuid-Vallei Spellingprinter combineer je het gemak van software voor de docent met papierwerk voor de leerling. Binnen een minuut heb je spellingsoefeningen samengesteld en uitgeprint; afgestemd op een specifiek leerdoel. Zo’n leerdoel bestaat bijvoorbeeld uit klankzuivere woorden, regelwoorden en weetwoorden. Binnen een leerdoel kun je nog verder differentiëren met verschillende woordcategorieën of klankgroepen. Elk werkblad bevat heldere instructies en een antwoordblad voor de docent. De Spellingprinter biedt eindeloos variërend oefenmateriaal en is gebaseerd op bewezen methoden die effectief zijn voor leerlingen met dyslexie.
Door: Stichting Saarisnietgek
Eenmalig magazine Saarisnietgek maakt mentale gezondheid makkelijk en eigentijds bespreekbaar bij alle kinderen 10-12 jaar (groep 7 en 8/brugklas). Thema’s en onderwerpen herkenbaar, taal en woordgebruik sluiten goed aan bij de doelgroep. Mooi vormgegeven, veel afwisseling, kinderen worden uitgenodigd erin te werken en lezen. Juist deze leeftijd omdat normaliseren en preventie nodig is.
Een eenvoudig en praktisch hulpmiddel in de klas, heel laagdrempelig en flexibel inzetbaar. Leerkracht kan magazine inzetten bij bestaande lessen (o.a. sociaal-emotionele vaardigheden/burgerschap), dus geen extra taaklast en geen instructie nodig. Lage kosten per leerling omdat leerling groep 7 het magazine meeneemt naar groep 8.
Door: SCALIQ
VOQS is een digitale, adaptieve screener voor het VO waarmee een objectieve inschatting gemaakt kan worden van cognitieve capaciteiten van leerlingen. De screener is snel af te nemen, ook voor leerlingen met taal/leerproblemen en bevordert zo inzicht en kansengelijkheid. Uit het resultaat blijkt welke leerlingen scoren bij de bovenste 5% of 20% tov het schoolniveau en tov alle leeftijdsgenoten.
Genomineerd voor de Juryprijs / PO en SO
Door: Tuintoren School
Een tuintoren waarmee je het hele schooljaar kunt moestuinieren IN DE KLAS. De verticale moestuin biedt ruimte aan 32 planten op slechts 1m2. Met het lespakket van Tuintoren School maak je moestuinieren eenvoudig en leuk: ▪ Minimale inspanning voor de leerkracht
▪ Maximaal plezier voor de leerlingen
Genomineerd voor de Juryprijs / KO en VO
Door: Picoo
Picoo is een gameconsole om mee buiten te spelen en leren. Met Smartsleeves kunnen docenten nu eenvoudig zelf relevante lesstof verwerken in interactieve Picoo games. Kinderen kunnen vervolgens direct aan de slag en krijgen direct feedback op hun antwoorden, terwijl ze op een speelse en coöperatieve manier in beweging komen. Picoo zet spelen en leren in beweging!
Door: KiVa
Met SterkWerk ga je op school écht aan het werk. Alle kinderen krijgen de gedeelde verantwoordelijkheid en eigenaarschap voor een fijne groep door middel van betekenisvolle rollen. Er wordt aandacht gevestigd op prosociaal gedrag door middel van complimenten die S.T.E.R.K. zijn: specifiek, tijdig, eigen, respectvol en krachtig! Over dit alles wordt wekelijks vergaderd door de kinderen zelf. Daarbij ligt de focus niet alleen op leren, maar worden kinderen op een andere manier betrokken bij school. SterkWerk zet in op verantwoordelijkheid, waardering, samenwerking en groei!
Door: Qubo
Met de slimme kubus van Qubo kunnen leerlingen op speelse en laagdrempelige wijze hun emoties delen, zodat leerkrachten altijd een actueel inzicht hebben in het welbevinden van de klas en gericht in gesprek kunnen gaan. Iedere zijde van de kubus vertegenwoordigt een emotie en door de kubus te kantelen kiest de leerling de emotie van het moment. Met een kleine schudbeweging wordt de gekozen emotie bevestigd en naar het dashboard van de leerkracht verzonden. Daarnaast vervangt de slimme kubus van Qubo het welbekende houten vragenblokje (zelfstandig werken) en kun je er mee quizzen.
Door: LesLab
LEF! maakt Burgerschap eindelijk concreet én impactvol door abstracte concepten in tastbare ervaringen te veranderen. LEF! combineert als enige flexibiliteit en structuur door kant-en-klare lessen in drie versies aan te bieden. Zo worden lastige thema’s bespreekbaar op elk niveau en voor elke klas. Natuurlijk sluit LEF! aan bij de kerndoelen van 2024. Dus: actief burgerschap in elke school!
Genomineerd voor de Juryprijs / PO en SO
Door: Doelab
Doelab is pionier in Nederland voor lesmethoden en training in praktisch leren, gericht op zorg- en NT2-leerlingen in groep 4-8. Met een unieke aanpak die verder gaat dan traditionele ‘klusklassen’, combineert Doelab praktisch leren met persoonlijke ontwikkeling, leerstrategieën en growth mindset. Dit stelt praktisch ingestelde leerlingen in staat zowel met hun handen als hun hoofd te leren.
Genomineerd voor de Juryprijs / VO
Door: Prowise
Tessa TeachAssist is een innovatieve AI-assistent, geïntegreerd in Prowise Presenter, die leerkrachten ondersteunt bij het lesgeven. Op basis van generatieve AI maakt Tessa supersnel presentaties, zodat de leerkracht zich kan concentreren op wat écht telt; vol enthousiasme interactieve lessen geven. Kies zelf wat je graag in je les terugziet en pas de les aan naar eigen wens.
Door: Kleine Grote Denkers
Het monitoren van voortgang in burgerschapsleerdoelen is een verplichting vanuit de inspectie, maar het ‘hard’ meten ervan is omstreden en bestaande instrumenten missen de mogelijkheid om je schoolspecifieke doelen bij te houden. De Burgerschapsmonitor biedt een laagdrempelige oplossing die, zonder leerlingvolgsysteem te zijn, toch de voortgang bijhoudt. De monitor is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten over formatief bijhouden en eigenaarschap bij het kind laten. Hiermee kan burgerschap echt verweven blijven in alles wat de school doet, waarbij reflectie op specifieke leerdoelen een onderdeel wordt van het burgerschapsonderwijs, zonder extra administratie voor leerkrachten. Zo wordt voortgang bijhouden een burgerschapsactiviteit op zich!
Door: Edu-World B.V.
Travelling the World is een eigentijdse aardrijkskunde methode voor groep 5-8. Met een reisgids als werkboek, worden leerlingen vertrouwd met de wereld waarin zij leven. Dat gebeurt met aantrekkelijke lessen waarin actief gewerkt wordt met aardrijkskundige thema’s. Topografie en burgerschap zijn op betekenisvolle wijze geïntegreerd. Ook is er aandacht voor vakoverstijgende perspectieven.
Door: Lappset
Lappset Outdoor Classroom is een gids speciaal ontworpen voor de interactieve Memo spelzone. De Memo bestaat uit zeven spelpilaren en bevat een uitgebreide bibliotheek met educatieve spellen voor verschillende leeftijden en niveaus. Outdoor Classroom bestaat uit een didactische gids met meer dan 200 pagina’s met uitleg, leskaarten en werkbladen. Eenvoudig te integreren in het dagelijkse onderwijs en bevordert spelenderwijs motorische, cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden. Vernieuwend is de unieke combinatie van digitaal leren met buitenspelen. De leraar draagt de verantwoordelijkheid over aan de leerlingen, die zelfstandig naar buiten gaan. Naderhand wordt de les in de klas met de leraar geëvalueerd.
Genomineerd voor de Juryprijs / KO
Door: Yuha
Met Yuha ontdekken kinderen volledig zelfstandig een wereld van leeravonturen met ons innovatieve VR lesmateriaal. Ze ontwikkelen vaardigheden op hun eigen niveau door spelenderwijs te leren. Ze leren verhoudingen door beren eten en drinken te serveren, ontdekken getalbegrip samen met een kip en haar eieren, trekken komma’s uit getallen, boksen met sommen en nog veel meer. Met Yuha creëren we in VR dynamische leermomenten, waar kinderen volledig zelfstandig op een speelse manier aan de slag gaan met rekenen en taal, zo houdt de leerkracht of PM’er tijd over om andere kinderen te ondersteunen.
Door: Edu-World B.V.
Brain2Train is een online oefenprogramma voor begrijpend lezen en studievaardigheden in één. Leerlingen van groep 5 tot en met 8, kunnen zelfstandig begrijpend lezen en studievaardigheden trainen. Om de leerkracht te ontlasten zijn de trainers voorzien van instructieclips met extra uitleg voor leerlingen die moeite hebben met studievaardigheden.
Door: Algemene Onderwijsbond – AOb
Een stagevergoeding voor onderwijsstagiairs zou normaal moeten zijn, maar veel scholen betalen die nog niet. De AOb wil dat veranderen! Met de AOb ‘check je stagevergoeding’ tool brengen we in kaart welke po, vo en mbo scholen wél een stagevergoeding betalen. Zo heb je als student gelijk een overzicht en is de keuze voor een school die betaalt zo gemaakt!
Genomineerd voor de Juryprijs / PO, VO en SO
Door: Kleine Grote Denkers
De Burgerschapskast is een kast vol filosofische spellen die kinderen op speelse wijze aanmoedigen om zelfstandig te denken en met elkaar in gesprek te gaan. Zonder voorbereiding van de leerkracht, geschikt voor po, so en vo door gedifferentieerde vragen, leren kinderen samenwerken, kritisch denken en omgaan met verschillen. Dit vernieuwende concept laat kinderen zelf ontdekken wat zij belangrijk vinden, zoals gelijkheid of vrijheid, in plaats van dat hen verteld wordt wat goed burgerschap is. Het is de eerste methode die filosofie en burgerschap combineert voor zowel po, so als vo.
Door: B-Bot.nl
Puck de robot is een robot voor de kinderopvang die niet alleen Nederlands 3F spreekt, maar die ook verbindt. Deze robot, perfect geïntegreerd door studenten van het Rijn IJssel vanuit diverse opleidingen, ondersteunt het personeel en laat de kinderen opbloeien door activiteiten met de kinderen te doen. In de kinderopvang verandert deze innovatie alles, omdat deze robot zorgt voor continuïteit!
Door: Rijksmuseum Slot Loevestein
Het speurboekje laat leerlingen zelfstandig de geschiedenis ontdekken via drie historische personages. Elk personage introduceert zijn tijd en locatie, waardoor de geschiedenis tastbaar en begrijpelijk wordt, gecombineerd met een spelelement. Deze combinatie van interactief leren en zelfstandig ontdekken biedt een vernieuwende manier om erfgoededucatie toegankelijk en betekenisvol te maken.
Genomineerd voor de Juryprijs / KO
Door: TommyTomato
Voeding als vak op school: leren over gezond eten en je eigen lichaam legt dé basis waar kinderen de rest van hun leven profijt van hebben. Onze innovatieve aanpak met warme groentelunches, kooklessen en voedingseducatiekost de docenten geen extra werk: lunches worden warm tot in de klas gebracht. Bij kooklessen en voedingslessen nemen wij de klas over waardoor de docent de handen vrij heeft.
Door: De Noordwijkse Methode
Kinderen leren op school over geschiedenis maar hebben vaak geen idee wat er nu wanneer is gebeurd. Daarnaast wordt in de meeste geschiedenislessen alleen aandacht besteed aan de onderwerpen van het geschiedenisboek. Hierbij is weinig ruimte voor andere perspectieven of culturen.
De interactieve historische tijdlijn van De Noordwijkse Methode en Artvertisements bestaat uit kijkplaten per tijdvak. De afbeeldingen geven kinderen beeld bij wat er allemaal plaatsvond in die tijd. Op de gekleurde rand onder het tijdvak kunnen kinderen eigen beelden toevoegen. Zo krijgen ze steeds meer inzicht in wat er allemaal gebeurde in een bepaalde tijd. Werk je thematisch? Dan kun je onderwerpen van je thema koppelen aan de tijdlijn!
We hebben opnieuw een zeer deskundige vakjury samengesteld om de inzendingen voor de NOT Innovatie Award 2025 te beoordelen. Ontdek wie de uitdagende taak hebben om per segment (KO, PO, VO en SO) drie genomineerden te selecteren en uiteindelijk de winnaars van de Juryprijzen bekend te maken.